Algemene voorwaarden
Algemene Voorwaarden Chatkracht B.V.
De besloten vennootschap Chatkracht B.V. (hierna: Chatkracht) is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 74398512en is gevestigd aan Beitelstraat 2 7556 NB te Hengelo.
Artikel 1 – Begrippen
In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Klant tot het verrichten van Diensten door Chatkracht.
Bedrijf: De natuurlijke of rechtspersoon die handelt in uitoefening van beroep of bedrijf.
Klant: het Bedrijf dat een overeenkomst aangaat met Chatkracht met betrekking tot de Dienst, dan wel dat van de Dienst of de daarbij behorende Software gebruik maakt; Dienst: de door Chatkracht te exploiteren Dienst waarbij Chatkracht ten behoeve van de Klant klantenservices aanbiedt en op grond daarvan inkomende en uitgaande chat- en/of telefoongesprekken voert, alsmede een kenniscentrum aanbiedt; Chatkracht: de dienstverlener die Diensten aan Klant aanbiedt. Overeenkomst: elke Overeenkomst en andere verplichtingen tussen Klant en Chatkracht, alsmede voorstellen van Chatkracht voor Diensten die door Chatkracht aan Klant worden verstrekt en die door Klant worden aanvaard en zijn geaccepteerd en uitgevoerd door Chatkracht waarmee deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen. Software: het voor het gebruik van de betreffende Dienst benodigde en/of door of namens Chatkracht geleverde software;
Artikel 2 – Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Chatkracht, elke Overeenkomst tussen Chatkracht en Klant en op elke dienst die door Chatkracht wordt aangeboden. Voordat een Overeenkomst wordt gesloten, krijgt Klant de beschikking over deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Chatkracht aan Klant aangeven op welke wijze Klant de algemene voorwaarden kan inzien.
Chatkracht behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen gelden ook voor reeds gesloten overeenkomsten. Wijzigingen zullen via de geëigende media aan de Klant bekend gemaakt worden en treden in werking dertig dagen na bekendmaking of op een latere in de bekendmaking vermelde datum; Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties kan van de algemene voorwaarden afgeweken worden voor zover dit expliciet en schriftelijk met Chatkracht is overeengekomen. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en vervolgopdrachten van Klant. De algemene voorwaarden alsmede de inkoopvoorwaarden van Klant zijn uitgesloten, tenzij anders overeengekomen.
Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand, en zal de nietige/vernietigde bepaling(en) vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de originele bepaling.
Onduidelijkheden over de inhoud, uitleg of situaties die niet geregeld zijn in deze algemene voorwaarden, dienen beoordeeld en uitgelegd te worden naar de geest van deze algemene voorwaarden. De toepasselijkheid van de artikelen 7:404 BW en 7:407 lid 2 BW is expliciet uitgesloten.
Indien in deze algemene voorwaarden wordt verwezen naar zij/haar, dient dit tevens te worden opgevat als een verwijzing naar hij/hem/zijn, indien en voor zover van toepassing. In het geval Chatkracht niet steeds naleving van deze algemene voorwaarden heeft verlangd, blijft zij haar recht behouden om geheel of ten dele nakoming van deze algemene voorwaarden te vorderen.
Artikel 3 – Aanbod
Alle door Chatkracht gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien het Aanbod beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk in het Aanbod vermeld. Chatkracht is slechts aan een Aanbod gebonden indien deze door Klant schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd. Niettemin heeft Chatkracht het recht een Overeenkomst met een (potentiële) Klant om een voor Chatkracht gegronde reden te weigeren.
Het aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden Diensten. De beschrijving is voldoende gespecificeerd, zodat Klant in staat is om een goede beoordeling van het aanbod te maken. Eventuele gegevens in het aanbod zijn slechts een indicatie en kunnen geen grond zijn voor enige schadevergoeding of het ontbinden van de Overeenkomst. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten. Oplevertijden in het aanbod van Chatkracht zijn in beginsel indicatief en geven Klant bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 4 – Totstandkoming van de overeenkomst
De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod c.q. Overeenkomst van Chatkracht heeft aanvaard door een ondertekend exemplaar (ingescand of origineel) aan Chatkracht te retourneren, dan wel een expliciet en ondubbelzinnig akkoord geeft op het Aanbod per e-mail. Chatkracht heeft het recht om de (ondertekende) Overeenkomst te herroepen binnen 5 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding. Chatkracht is niet gehouden aan een Aanbod indien Klant redelijkerwijs had kunnen verwachten of heeft moeten begrijpen of behoorde te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Aan deze vergissing of verschrijving kan Klant geen rechten ontlenen.Indien Klant een reeds bevestigde opdracht annuleert, worden de reeds daadwerkelijk gemaakte kosten (inclusief de bestede tijd) in rekening gebracht bij Klant. Elke Overeenkomst die met Chatkracht wordt aangegaan of een project dat door Klant aan Chatkracht wordt toegekend, berust bij het bedrijf en niet bij een individuele persoon die met Chatkracht is verbonden. Het herroepingsrecht van Klant is uitgesloten, tenzij anders overeengekomen. Indien de Overeenkomst door meerdere Klant wordt aangegaan, is elke Klant afzonderlijk hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.
Artikel 5 – Duur van de Overeenkomst
De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij de inhoud, aard of strekking van de opdracht met zich brengt dat zij voor een bepaalde tijd is aangegaan. De duur van de opdracht is mede afhankelijk van externe factoren waaronder begrepen, maar niet beperkt tot de kwaliteit en de tijdige aanlevering van de informatie die Chatkracht van Opdrachtgever verkrijgt. Na het verstrijken van de bepaalde duur waarvoor de Overeenkomst is aangegaan, wordt de Overeenkomst voor eenzelfde periode stilzwijgend verlengd tenzij door Chatkracht en/of door de Klant schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een termijn van een maand. Een voor onbepaalde tijd aangegane Overeenkomst kan door Chatkracht en de Klant te allen tijde worden opgezegd met inachtneming van een termijn van drie maanden. Opzegging is slechts mogelijk tegen het einde van een kalendermaand. Zowel Klant als Chatkracht kan de Overeenkomst ontbinden op grond van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst indien de andere partij schriftelijk in gebreke is gesteld en haar een redelijke termijn is gegeven tot nakoming van haar verplichtingen en zij alsnog verzuimt haar verplichtingen alsdan correct na te komen. Hieronder worden tevens verstaan de betalings- en medewerkingsverplichtingen van Klant. 3. De ontbinding van de Overeenkomst laat de betalingsverplichtingen van Klant onverlet voor zover Chatkracht ten tijde van de ontbinding reeds werkzaamheden heeft verricht of prestaties heeft geleverd. Klant dient de overeengekomen vergoeding te voldoen.Ingeval van een voortijdige beëindiging van de Overeenkomst is Klant de tot dan daadwerkelijk gemaakte kosten verschuldigd van Chatkracht tegen het overeengekomen (uur)tarief. De urenregistratie van Chatkracht is hierbij leidend. Chatkracht heeft het recht de Overeenkomst tussentijds en eenzijdig te wijzigen, mits de voorgenomen wijziging niet van ingrijpende aard is. Chatkracht stelt de Klant ten minste één maand voor de ingangsdatum van de wijziging op de hoogte van de voorgenomen wijziging. De Klant heeft het recht binnen één maand na ontvangst van de kennisgeving van Chatkracht de Overeenkomst schriftelijk te beëindigen behalve indien het gaat om een prijswijziging waarvoor op grond van artikel 6.5 geen ontbinding mogelijk is.
Artikel 6 – Vergoedingen en Prijzen
Tenzij anders is overeengekomen en afhankelijk van de door de Klant bij Chatkracht afgenomen Dienst, zal Chatkracht de te berekenen vergoedingen, baseren op een door Chatkracht aan de Klant gedaan voorstel. Een dergelijk voorstel wordt op schrift gesteld en bevat in ieder geval een projectomschrijving, het welk onder meer doch niet uitputtend kan bevatten de uurprijs van de diverse medewerkers, ofwel afhankelijk van het soort project de prijs per verrichting, waaronder kunnen worden verstaan chat- en/of telefoongesprek, e- mail, – administratieve- vastlegging; het projectdoel; een mogelijk verwerkingsdoel van de ontvangen gegevens; de inhoud van het gesprek; de benodigde respons; een vragenlijst; een analysemethode; de wijze van rapportage en overige door de Klant aan te geven specificaties. Daarnaast verstrekt Chatkracht een schatting van de benodigde tijdseenheden, fte’s en overige zaken. Chatkracht zal de kosten per verrichting of per uur, zulks afhankelijk van hetgeen in de projectomschrijving daaromtrent is bepaald, alsmede de kosten van telecommunicatie, huisvesting, apparatuur en overige vaste kosten in rekening te brengen bij de Klant. Voornoemde prijs is exclusief btw, heffingen van overheidswege en bijkomende kosten, zoals reis- en verblijfskosten, kosten verband houdende met presentaties en niet te voorziene kosten. Ingeval de Klant het door Chatkracht gedane projectvoorstel niet bevestigt en Chatkracht heeft reeds een aanvang genomen met de uitvoering van de opdracht, dan geldt de opdracht conform het bepaalde in het projectvoorstel.
Chatkracht behoudt zich het recht voor de vergoedingen en prijzen eenzijdig te wijzigen. Chatkracht is, met uitzondering van het eerste jaar van de looptijd van de overeenkomst, gerechtigd om de door haar gehanteerde tarieven te wijzigen, zulks tot maximaal het in enig jaar geldende CBS-loonindexcijfer voor de bedrijfstak Vervoer en Communicatie, CAO-lonen per maand inclusief bijzondere beloningen, waarbij 1990 als basis geldt. Een dergelijke wijziging vindt eerst toepassing een maand nadat Klant hiermee bekend is gemaakt. De Klant heeft het recht de Overeenkomst tot de ingangsdatum van de verhoging schriftelijk op te zeggen met inachtneming van de tussen partijen geldende opzegtermijn. De aan het opstellen van een projectvoorstel verbonden en samenhangende kosten kunnen door Chatkracht in rekening worden gebracht, ingeval het voorstel niet leidt tot een opdracht.
Artikel 7 – Diensten
Chatkracht biedt Diensten aan met betrekking tot het voeren van chat, mail, social media berichten- en/of telefoongesprekken.
Ingeval van het voeren van inkomende chat- en/of telefoongesprekken zal Chatkracht: Het totale voor de Klant bedoelde inkomende chat- en/of telefoonverkeer waarop de overeenkomst betrekking heeft afhandelen; Ter bewaking van de kwaliteit van het chat- en/of telefoonverkeer zal Chatkracht in overleg met de Klant een protocol opstellen waarin de beschikbaarheid van infrastructuur, het volume van het aantal contacten, de training van personeel, de wijze van informatieoverdracht aan de Klant, de taal, de beschikbaarheid, probleemverwerking en performance zullen worden geregeld. Ingeval door Chatkracht uitgaande chat- en/of telefoongesprekken dienen te worden gevoerd zal Chatkracht: desgewenst een aantal door de Klant aan te reiken adressen bij wijze van proef benaderen om zodoende een schatting te kunnen doen van het aantal in totaal te bellen adressen om te kunnen voldoen aan het door de Klant gewenste doel; desgewenst op basis van door de Klant aangeleverde informatie voorbereidingen te treffen ten behoeve van de klantvragen van de afnemers van Klant; de door Klant aangeleverde adressen telefonisch benaderen op naam van de Klant om zodoende te bemiddelen in de totstandkoming van overeenkomsten of ondersteuning te bieden bij de totstandkoming van overeenkomsten tussen de Klant en de telefonisch benaderde; ter bewaking van de kwaliteit van het telefoonverkeer in overleg met de Klant een protocol opstellen waarin de beschikbaarheid van infrastructuur, het volume van het aantal contacten, de training van personeel, de wijze van informatieoverdracht aan de Klant, de taal, de beschikbaarheid, probleemverwerking en performance zullen worden geregeld
Artikel 8 – Uitvoering van de overeenkomst
Chatkracht zal zich inspannen om de overeengekomen dienst met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uit te voeren zoals van een goed dienstverlener verlangd mag worden. Chatkracht staat in voor een professionele en onafhankelijke dienstverlening. Alle Diensten worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij expliciet en schriftelijk een resultaat is overeengekomen welke uitvoerig is beschreven. De Overeenkomst op basis waarvan Chatkracht de Diensten uitvoert, is leidend voor de omvang en de reikwijdte van de dienstverlening. De Overeenkomst zal alleen worden uitgevoerd ten behoeve van Klant. Derden kunnen geen rechten ontlenen aan de inhoud van de uitgevoerde Diensten in verband met de Overeenkomst. De door Klant verstrekte informatie en gegevens zijn de basis waarop de door Chatkracht aangeboden Diensten en de prijzen zijn gebaseerd. Chatkracht heeft het recht haar dienstverlening en haar prijzen aan te passen indien de verstrekte informatie onjuist en/of onvolledig blijkt te zijn. Bij de uitvoering van de Diensten is Chatkracht niet verplicht of gehouden om de aanwijzingen van Klant op te volgen indien daardoor de inhoud of omvang van de overeengekomen Diensten wordt gewijzigd. Indien de aanwijzingen nadere werkzaamheden opleveren voor Chatkracht, is Klant gehouden om dienovereenkomstig de aanvullende bijkomende kosten te vergoeden op basis van een nieuwe offerte. Chatkracht is gerechtigd om voor de uitvoering van de Diensten naar eigen inzicht derden in te schakelen. Indien sprake is van een gefaseerde uitvoering van de Overeenkomst, is Chatkracht gerechtigd de aanvang van de werkzaamheden welke behoren tot de volgende fase op te schorten, totdat de Klant zijn schriftelijke goedkeuring heeft verstrekt aan de voorafgaande fase.
Indien de aard en de duur van de opdracht dit vereisen, houdt Chatkracht Klant tussentijds via de overeengekomen wijze op de hoogte van de voortgang.
De uitvoering van de Diensten is gebaseerd op de door Klant verstrekte informatie. Indien de informatie gewijzigd dient te worden, kan dit gevolgen hebben voor een eventuele vastgestelde planning. Nimmer is Chatkracht aansprakelijk voor het bijstellen van de planning. Indien de aanvang, voortgang of oplevering van de Diensten wordt vertraagd doordat bijvoorbeeld Klant niet of niet tijdig, of niet in het gewenste formaat alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende medewerking verleent, een eventueel voorschot niet tijdig is ontvangen door Chatkracht of er door andere omstandigheden, welke voor rekening en risico van Klant komen, sprake is van vertraging heeft Chatkracht recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn. Alle schade en bijkomende kosten als gevolg van vertraging door een oorzaak zoals hierboven genoemd komen voor rekening en risico van Klant. Indien overeengekomen, kan Chatkracht ten behoeve van haar dienstverlening rapportages opleveren, en/of Klant inzage verlenen in eventuele voicelogs.
Artikel 9 – Betaling
Facturering van de door de Klant met Chatkracht ter zake de gesloten Overeenkomst verschuldigde bedragen, geschiedt maandelijks vooraf plaats. De facturatie geschiedt altijd op de 20’ste van de desbetreffende maand.
De Klant is nimmer gerechtigd tot verrekening of tot opschorting van betaling van het door hem aan Chatkracht verschuldigde bedrag.
Klachten over de factuur van welke aard dan ook over bedrag, inhoud, of anderszins, dienen door de Klant binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur schriftelijk door de Klant aan Chatkracht te worden gemeld. Klachten omtrent de factuur die Chatkracht later bereiken zijn niet ontvankelijk. Een zodanig bezwaar ontslaat de Klant niet van zijn verplichting de factuur tijdig en volledig te voldoen;
Tenzij anders is overeengekomen, dienen de door de Klant verschuldigde bedragen binnen 14 dagen na de in de factuur vermelde factuurdatum te worden voldaan. Chatkracht verzendt gespecificeerde nota’s.
Artikel 10 – Incassobeleid
Wanneer Klant niet aan haar betalingsverplichting voldoet, en niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn heeft voldaan aan haar verplichting, is Klant zijnde een Bedrijf van rechtswege in verzuim. Klant zijnde een Consument zal eerst een schriftelijke aanmaning ontvangen met een termijn van 14 dagen na de datum van de aanmaning om alsnog aan de betalingsverplichting te voldoen met daarbij een opgave van de buitengerechtelijke kosten indien Consument binnen die termijn niet aan haar verplichtingen voldoet, alvorens zij in verzuim raakt. Vanaf de datum dat Klant in verzuim is, zal Chatkracht zonder nadere ingebrekestelling recht hebben op de wettelijke handelsrente vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening, en vergoeding van de buitengerechtelijke kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012. Indien Chatkracht meer of hogere kosten heeft gemaakt welke redelijkerwijs noodzakelijk zijn, komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de integrale gemaakte gerechtelijke en executiekosten zijn voor rekening van Klant.
Artikel 11 – Verplichtingen van de Klant
Klant is verplicht alle door Chatkracht verzochte informatie alsmede relevante bijlagen en aanverwante informatie en gegevens tijdig en/of voor aanvang van de werkzaamheden en in de gewenste vorm te verstrekken ten behoeve van een juiste en doelmatige uitvoering van de Overeenkomst. Bij gebreke hiervan kan het voorkomen dat Chatkracht niet in staat is een volledige uitvoering en/of oplevering van de betreffende stukken te realiseren. De gevolgen van een dergelijke situatie komen te allen tijde voor rekening en risico van Klant. Chatkracht is niet verplicht om de juistheid en/of volledigheid van de aan haar verstrekte informatie te controleren of om Klant te updaten met betrekking tot de informatie als deze in de loop van de tijd is veranderd, noch is Chatkracht verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de informatie die door Chatkracht voor derden is samengesteld en/of aan derden wordt verstrekt in het kader van de Overeenkomst.
Chatkracht kan, indien dit nodig is voor de uitvoering van de Overeenkomst, verzoeken om aanvullende informatie. Bij gebreke hiervan is Chatkracht gerechtigd om haar werkzaamheden op te schorten totdat de informatie is ontvangen, zonder gehouden te zijn tot vergoeding van enige schadevergoeding uit welke hoofde dan ook jegens Klant. Ingeval van gewijzigde omstandigheden dient Klant dit direct, dan wel uiterlijk 3 werkdagen nadat de wijziging bekend is geworden, kenbaar te maken aan Chatkracht. De Klant zal zo nodig zelf zorg dragen voor eventuele vergunningen, ontheffingen of machtigingen die voor het gebruik van de Dienst noodzakelijk zijn;
De Klant zal zich onthouden van gedragingen die in strijd zijn met de Overeenkomst of de wet. In het bijzonder zal de Klant zich onthouden van het maken van inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van derden en/of van Chatkracht; De Klant verplicht zich ertoe om zich gedurende de uitvoering van de opdracht alsook gedurende een tijdvak van een jaar daarna te onthouden van het al dan niet indirect aantrekken, in dienst nemen als mede het werven van personeel van Chatkracht, zulks op straffe van een direct opeisbare boete van een viervoud van het laatst verdiende maandloon van de betreffende medewerker van Chatkracht, alsmede de door Chatkracht ten behoeve van die medewerker gemaakte opleidingskosten gedurende de laatste 365 dagen dat het dienstverband heeft voortgeduurd.
Klant is te allen tijde zelf eindverantwoordelijk voor het contact met haar klanten. Chatkracht is hierin slechts een tussenpersoon.
Artikel 12 – Privacy, gegevensverwerking en beveiliging
Chatkracht gaat zorgvuldig om met de (persoons)gegevens van Klant en zal deze slechts conform de geldende normen gebruiken. Indien daartoe gevraagd zal Chatkracht de betrokkene hierover informeren. Klant is zelf verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens die met gebruikmaking van een dienst van Chatkracht verwerkt worden. Klant staat er tevens voor in dat de inhoud van de gegevens niet onrechtmatig is en geen inbreuk maakt op enige rechten van derden. In dit kader vrijwaart Klant Chatkracht tegen elke (rechts)vordering welke verband houdt met deze gegevens of de uitvoering van de Overeenkomst. Indien Chatkracht op grond van de Overeenkomst dient te voorzien in beveiliging van informatie, zal deze beveiliging voldoen aan de overeengekomen specificaties en een beveiligingsniveau dat, gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens, en de daaraan verbonden kosten, niet onredelijk is.
Artikel 13 – Opschorting en ontbinding
Chatkracht heeft het recht om de ontvangen of door haar gerealiseerde gegevens, databestanden en meer onder zich te houden indien Klant nog niet (volledig) aan haar betalingsverplichtingen heeft voldaan. Dit recht blijft onverminderd van kracht indien een voor Chatkracht gegronde reden zich voordoet hetgeen opschorting in dat geval rechtvaardigt. Chatkracht is bevoegd de nakoming van de op haar rustende verbintenissen op te schorten zodra Klant in verzuim is met de nakoming van enige uit de Overeenkomst voortvloeiende verbintenis, te late betaling van haar facturen daaronder begrepen. De opschorting zal terstond aan Klant schriftelijk worden bevestigd. Chatkracht is in dat geval niet aansprakelijk voor schade, uit welke hoofde dan ook, als gevolg van het opschorten van haar werkzaamheden.
De opschorting (en/of ontbinding) heeft geen invloed op de betalingsverplichtingen van Klant voor reeds uitgevoerde werkzaamheden. Bovendien is Klant verplicht om Chatkracht te vergoeden voor elk financieel verlies dat Chatkracht lijdt als gevolg van het in gebreke blijven van Klant. De Klant zal terstond na beëindiging van de Overeenkomst alle door Chatkracht ter beschikking gestelde Software en alle eventuele kopieën daarvan terstond aan Chatkracht te retourneren.
Artikel 14 – Overmacht
Chatkracht is niet aansprakelijk wanneer zij ten gevolge van een overmacht situatie haar verplichtingen op grond van de Overeenkomst niet kan nakomen.
Onder overmacht aan de zijde van Chatkracht wordt in elk geval verstaan, maar is niet beperkt tot: (i) overmacht van toeleveranciers van Chatkracht, (ii) het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door Klant of diens derden aan Chatkracht zijn voorgeschreven of aanbevolen, (iii) gebrekkigheid van programmatuur of eventuele bij de uitvoering van de dienst betrokken derden, (iv) overheidsmaatregelen, (v) storing van elektriciteit, internet, datanetwerk- en/of telecommunicatiefaciliteiten, (vi) ziekte van werknemers van Chatkracht of door haar ingeschakelde adviseurs en (vii) overige situaties die naar het oordeel van Chatkracht buiten haar invloedssfeer vallen die de nakoming van haar verplichtingen tijdelijk of blijvend verhinderen. In geval van overmacht hebben beide Partijen het recht om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden. Alle kosten gemaakt vóór de ontbinding van de Overeenkomst zullen in dat geval door Klant worden betaald. Chatkracht is niet verplicht om Klant te vergoeden voor eventuele verliezen die zijn veroorzaakt door een dergelijke herroeping.
Artikel 15 – Beperking van aansprakelijkheid
Indien enig resultaat dat is vastgelegd in de Overeenkomst niet wordt bereikt, wordt een tekortkoming van Chatkracht alleen geacht te bestaan indien Chatkracht dit resultaat bij het aanvaarden van de Overeenkomst uitdrukkelijk heeft beloofd. Indien sprake is van toerekenbare tekortkoming van Chatkracht, is Chatkracht uitsluitend gehouden tot betaling van enige schadevergoeding indien Klant Chatkracht binnen 14 dagen na ontdekking van de tekortkoming in gebreke heeft gesteld en Chatkracht deze tekortkoming vervolgens niet binnen een redelijke termijn heeft hersteld. De ingebrekestelling dient schriftelijk te zijn ingediend en bevat een dusdanige nauwkeurige omschrijving/onderbouwing van de tekortkoming, zodat Chatkracht in staat is om adequaat te reageren. Het belang van Chatkracht zich redelijkerwijs tegen een vordering tot schadevergoeding te kunnen verweren brengt mee dat het recht op schadevergoeding van de Klant vervalt indien de Klant zijn recht op schadevergoeding niet schriftelijk geldend maakt binnen twee maanden na het ontstaan van de schade. Indien het verrichten van Diensten door Chatkracht leidt tot aansprakelijkheid van Chatkracht, is die aansprakelijkheid beperkt tot het totale bedrag dat in het kader van de Overeenkomst wordt gefactureerd, doch slechts ten aanzien van de door Klant geleden directe schade tenzij de schade het gevolg is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid zijdens Chatkracht. Onder directe schade wordt verstaan: redelijke kosten gemaakt ter beperking of voorkoming van directe schade, de vaststelling van de schadeoorzaak, de directe schade, de aansprakelijkheid en de wijze van herstel.
Chatkracht sluit uitdrukkelijk alle aansprakelijkheid uit voor gevolgschade. Chatkracht is niet aansprakelijk voor indirecte schade, bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, vermogensverliezen, vertragingsschade, renteschade en immateriële schade.
Klant vrijwaart Chatkracht voor alle aanspraken van derden als gevolg van een gebrek ten gevolge van een Dienst die door Klant aan een derde is geleverd en mede bestond uit door Chatkracht geleverde Diensten, tenzij Klant kan aantonen dat de schade uitsluitend is veroorzaakt door de dienst van Chatkracht.
Chatkracht is niet aansprakelijk voor enige schade van de Klant door handelen of nalaten van derden waarmee de Klant een overeenkomst heeft gesloten, ook niet indien het overeenkomsten betreft die voor het gebruik van de Dienst bevorderlijk, wenselijk of noodzakelijk zijn, waaronder maar niet uitsluitend begrepen overeenkomsten met telefoonmaatschappijen en hard- of softwareleveranciers
Enige door Chatkracht opgeleverde adviezen, op basis van door Klant onvolledige en/of onjuist verstrekte informatie is nimmer grond voor aansprakelijkheid van Chatkracht. De inhoud van het opgeleverde advies van Chatkracht is niet bindend en slechts adviserend van aard. Klant beslist zelf en op eigen verantwoordelijkheid of zij de voorstellen en hierin genoemde adviezen van Chatkracht opvolgt. Alle gevolgen voortvloeiend uit de opvolging van het advies komen voor rekening en risico van Klant. Klant is te allen tijde vrij om haar eigen keuzes te maken die afwijken van het (op)geleverde advies van Chatkracht. Chatkracht is niet gehouden aan enige vorm van restitutie indien dit het geval is. Indien door of namens Klant een derde wordt ingeschakeld, is Chatkracht nimmer aansprakelijk voor het handelen en adviezen van de door Klant ingeschakelde derde alsmede het verwerken van resultaten (van opgestelde advies) van de door Klant ingeschakelde derde in Chatkracht haar eigen advies. De Klant is aansprakelijk voor elke schade of nadeel, waaronder begrepen gemaakte kosten, zoals de gemaakte en nog te maken loonkosten van Chatkracht, en de gederfde winst ten gevolge van IT-, telecom- of andersoortige storingen in de bedrijfsvoering van de Klant, die door hem wordt toegebracht aan Chatkracht. Deze aansprakelijkheid van de Klant geldt ook ten aanzien van schade veroorzaakt door derden wiens handelingen en gedragingen aan de Klant kunnen worden toegerekend. Alle aanspraken van Klant wegens tekortschieten aan de zijde van Chatkracht vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij Chatkracht binnen een jaar nadat Klant bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop zij haar aanspraken baseert. Een jaar na het beëindigen van de Overeenkomst tussen partijen vervalt de aansprakelijkheid van Chatkracht.
Artikel 16 – Informatie
De Klant verschaft Chatkracht alle informatie waarvan de Klant redelijkerwijs weet of kan weten dat deze van belang is voor de goede uitvoering van de opdracht door Chatkracht, alsmede de informatie die door Chatkracht nodig wordt geacht en waarom door Chatkracht wordt verzocht ten behoeve van de levering en afgifte van de Dienst door Chatkracht. De Klant zal Chatkracht terstond op de hoogte stellen van een wijziging in de door hem aan Chatkracht verschafte gegevens;
De Klant geeft toestemming om zijn persoonsgegevens, alsmede de door hem aangeleverde persoonsgegevens op te nemen in de klantenregistratie van Chatkracht. De Klant garandeert dat de betrokkenen hun toestemming hebben verleend aan de verstrekking van hun gegevens aan derden, zoals Chatkracht, voor het doel zoals dat door Chatkracht in het projectvoorstel is omschreven. Deze klantenregistratie is enkel toegankelijk voor Chatkracht en dient slechts voor administratieve doeleinden of specifieke marketing activiteiten te verrichten door Chatkracht;
Partijen garanderen dat alle wettelijke voorschriften betreffende de te verwerken gegevens, daaronder in het bijzonder de voorschriften gesteld bij of krachtens de Wet Bescherming Persoonsgegevens, of daarvoor in de plaats tredende wetgeving, stipt in acht zullen worden genomen en dat alle voorgeschreven aanmeldingen zijn verricht. De Klant dient Chatkracht daartoe alle benodigde informatie op eerste aanvraag te verschaffen. Chatkracht dient zorg te dragen voor een naar stand van de techniek adequate beveiliging van deze gegevens. Voor zoveel de voornoemde wet van toepassing is draagt de Klant, als verantwoordelijke, zorg voor de melding van de gegevensverwerking bij het Autoriteit Persoonsgegevens en vrijwaart deze Chatkracht als bewerker voor iedere aanspraak.
Artikel 17 – Geheimhouding
Chatkracht en Klant verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die is verkregen in het kader van een opdracht. De vertrouwelijkheid vloeit voort uit de opdracht en moet tevens worden aangenomen indien men redelijkerwijs kan verwachten dat het om vertrouwelijke informatie gaat. De geheimhouding is niet van toepassing indien de betreffende informatie reeds openbaar/algemeen bekend is, de informatie niet vertrouwelijk is en/of de informatie niet gedurende de Overeenkomst bij Klant aan Chatkracht bekend gemaakt is en/of op andere wijze door Chatkracht is verkregen.
In het bijzonder ziet de geheimhouding op door Chatkracht opgestelde adviezen, rapportages, ontwerpen, werkwijze en/of verslaglegging aangaande de opdracht van Klant. Het is Klant uitdrukkelijk verboden de inhoud hiervan te delen met medewerkers die niet bevoegd zijn hiervan kennis te nemen en met (onbevoegde) derden. Voorts betracht Chatkracht steeds de vereiste zorgvuldigheid in de omgang met alle bedrijfsgevoelige informatie door Klant verstrekt.
Indien Chatkracht op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak gehouden is de vertrouwelijke informatie aan door de wet of bevoegde rechter of aangegeven derde (mede) te verstrekken en Chatkracht zich niet kan beroepen op een verschoningsrecht, is Chatkracht niet gehouden tot enige schadevergoeding en geeft Klant geen grond voor ontbinding van de Overeenkomst. Voor de overdracht of verspreiding van informatie aan derden en/of publicatie van verklaringen, adviezen of producties die door Chatkracht aan derden worden verstrekt, is de schriftelijke toestemming van Chatkracht vereist, tenzij een dergelijke toestemming vooraf uitdrukkelijk is overeengekomen. Klant zal Chatkracht vrijwaren voor alle aanspraken van dergelijke derden als gevolg van het vertrouwen op dergelijke informatie die zonder de schriftelijke toestemming van Chatkracht is verspreid.
De geheimhoudingsverplichting leggen Chatkracht en Klant ook de door hen in te schakelen derden op.
Artikel 18 – Intellectuele Eigendomsrechten
Chatkracht beschikt over de noodzakelijke intellectuele eigendomsrechten om de Dienst aan de Klant te leveren.
Chatkracht vrijwaart de Klant tegen aanspraken of vorderingen van derden met betrekking tot (beweerdelijke) schending van enig intellectueel eigendomsrecht van deze derde ontstaan of veroorzaakt door het gebruik van de Dienst en/of Software door de Klant, mits de Klant Chatkracht onverwijld op de hoogte stelt van een dergelijke aanspraak of vordering; Chatkracht exclusief toestaat en in staat stelt de verdediging tegen de aanspraak of vordering te voeren; Chatkracht de nodige informatie en bijstand verschaft om Chatkracht in staat te stellen adequaat de verdediging tegen de vordering of aanspraak te voeren en Chatkracht de exclusieve zeggenschap verleent in de verdediging tegen de vordering, daaronder begrepen het treffen van een regeling in der minne. Chatkracht vrijwaart de Klant niet indien de (beweerdelijke) schending is ontstaan door, in verband met of als gevolg van toedoen van de Klant.
De Klant verkrijgt een niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht ten aanzien van de door Chatkracht beschikbaar gestelde Software en de daar bijbehorende gebruikersdocumentatie voor de duur van de Overeenkomst. Alle IE-rechten en auteursrechten van Chatkracht waaronder in ieder geval begrepen, maar niet beperkt tot alle ontwerpen, modellen, rapportages en adviezen berusten uitsluitend bij Chatkracht en worden niet overgedragen aan Klant.
De Klant mag de Software en de daarbij behorende gebruikersdocumentatie niet kopiëren en/of op enige andere wijze gebruiken dan overeengekomen, tenzij dit is toegestaan op grond van toepasselijke dwingendrechtelijke bepalingen, waaronder mede valt het kopiëren voor normaal gebruik en ten behoeve van back-up doeleinden. De Klant zal de op de Hard- en Software en de daarbij behorende gebruikersdocumentatie vermelde gegevens met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten en herkomst ongewijzigd intact laten.
Voor zover de Klant gerechtigd is tot het auteursrecht over de zijnerzijds aan te leveren bestanden, geeft hij dit bij de totstandkoming van de overeenkomst met Chatkracht ten behoeve van Chatkracht prijs.
Artikel 19 – Vrijwaring en juistheid van informatie
Klant is zelf verantwoordelijk voor de juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van alle gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden, in welke vorm dan ook die zij aan Chatkracht verstrekt in het kader van een Overeenkomst, alsmede voor de gegevens die zij van derden heeft verkregen en welke aan Chatkracht zijn verstrekt ten behoeve van de uitvoering van de Dienst.
Klant vrijwaart Chatkracht van elke aansprakelijkheid ingevolge het niet of niet tijdig nakomen van de verplichtingen met betrekking tot het tijdig verstrekken van alle juiste, betrouwbare en volledige gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden.
Klant vrijwaart Chatkracht voor alle aanspraken van Klant en door hem ingeschakelde of onder hem werkzame derden, alsmede van klanten van Klant, gebaseerd op het niet (tijdig) verkrijgen van eventuele subsidies en/of toestemmingen benodigd in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst.
Klant vrijwaart Chatkracht voor alle aanspraken van derden welke voortvloeien uit de werkzaamheden verricht ten behoeve van Klant, waaronder tevens verstaan maar niet beperkt tot intellectuele eigendomsrechten op de door Klant verstrekte gegevens en informatie die bij het uitvoeren van de Overeenkomst gebruikt kunnen worden en/of het handelen of nalaten van Klant jegens derde(n).
Indien Klant elektronische bestanden, software of informatiedragers aan Chatkracht verstrekt, garandeert Klant dat deze vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 20 – Overdracht van rechten en verplichtingen
Chatkracht is gerechtigd het geheel van rechten en verplichtingen dat voortvloeit uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Klant. Chatkracht zal de Klant van een dergelijke overdracht op de hoogte stellen. Indien de Klant een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, heeft de Klant het recht om de Overeenkomst te beëindigen in geval van een dergelijke overdracht, tenzij de overdracht van de Overeenkomst plaatsvindt in verband met de overdracht van een onderneming waartoe de rechten en verplichtingen zoals uiteengezet in deze Overeenkomst behoren;
De Klant is niet gerechtigd zijn rechten en verplichtingen op grond van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan een derde over te dragen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Chatkracht.
Artikel 21 – Telecommunicatie
Bij gebruik van telecommunicatie is de Klant verantwoordelijk voor de juiste keuze en beschikbaarheid daarvan, tenzij anders overeengekomen. Chatkracht zal daarbij desgewenst ondersteuning verschaffen.
Artikel 22 – Klachten
Indien Klant niet tevreden is over de service van Chatkracht of anderszins klachten heeft over de uitvoering van zijn opdracht, is Klant verplicht om deze klachten zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 7 kalenderdagen na de betreffende aanleiding dat tot de klacht heeft geleid te melden. Klachten kunnen mondeling of schriftelijk gemeld worden via info@chatkracht.nl met als onderwerp “Klacht”. De klacht moet door Klant voldoende onderbouwd en/of toegelicht zijn, wil Chatkracht de klacht in behandeling kunnen nemen. Chatkracht zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 7 kalenderdagen na ontvangst van de klacht inhoudelijk reageren op de klacht. Partijen zullen proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
Artikel 23 – Toepasselijk recht
Op de rechtsverhouding tussen Chatkracht en Klant is Nederlands recht van toepassing.
Chatkracht heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen en zal Klant hiervan op de hoogte stellen.
Ingeval van vertalingen van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse versie leidend.
Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de Overeenkomst tussen Chatkracht en Klant, worden beslecht door de bevoegde rechter van rechtbank Overijssel, locatie Almelo tenzij bepalingen van dwingend recht een andere bevoegde rechter aanwijzen.
Hengelo 11 oktober 2021