Een goede klantenservice strategie is essentieel

Een goede klantenservicestrategie bijdraagt aan het verhogen van de customer lifetime value. Dat je als organisatie meer aan je klanten moet leveren dan alleen het product of de dienst die je verkoopt, is al langer bekend. Het verkopen van producten is veranderd in het verkopen van ervaringen. Klantenservice en webcare spelen hierin een grote rol, waardoor het belangrijk is om een heldere klantenservicestrategie te hebben waarmee je niet alleen zorgt voor acquisitie, maar ook voor klantretentie. Het is dus niet alleen belangrijk dat je klant een aankoop doet, maar ook dat hij bij jouw organisatie blijft.

Wat is klantretentie?

Klantretentie is wat anders dan acquisitie. Acquisitie gaat uitsluitend over het verkopen van je producten of diensten aan nieuwe en bestaande klanten. Klantretentie gaat nog een stapje verder en richt zich op het behouden van je bestaande klanten door ze aan je organisatie en merk te binden. Wanneer klanten overtuigd zijn van de meerwaarde van jouw organisatie en deze sterker waarderen dan die van jouw concurrent, kun je hen aan je organisatie binden. Een optimale klantenservice speelt hierin een belangrijke rol omdat dit vaak een van de eerste contacten is die klanten met jouw organisatie hebben. Deze contacten kunnen zijn via de Socials, E-mail, telefonie of Google My Business.

Hoe Chatkracht je kan helpen in het creëren van klantretentie

Bij Chatkracht vinden wij het belangrijk om elk gesprek, via welk kanaal dan ook, zo snel mogelijk op te pakken op een persoonlijke en betrokken wijze. Dit kan via Social Media, Whatsapp, Gmail, Amazon of Bol.com zijn. Door blijvend data en trends te analyseren optimaliseren wij onze dienstverlening om niet alleen acquisitie, maar ook klantretentie voor onze klanten mogelijk te maken. Wil je meer weten over de mogelijkheden die Chatkracht kan bieden voor jouw organisatie? En waarom je klantenservice uitbesteden aan Chatkracht een goed idee is? Neem dan contact met ons op!

Hoe creëer je klantretentie via je klantenservice kanalen?

Wat belangrijk is in het optimaliseren van je klantenservicestrategie is het creëren van een persoonlijke benadering. Dit kan door klanten op een persoonlijke wijze te helpen. Hierbij verminder je het gebruik van standaardantwoorden. Daarnaast krijgen klanten het gevoel dat jouw organisatie hun vragen, twijfels of frustraties begrijpt en dat jij hen écht verder helpt.

De eerste interactie die een klant vaak met een organisatie heeft, is met de klantenservice. Als je als organisatie klanten in deze eerste interactie aan jouw organisatie, je producten of diensten en de voordelen hiervan weet te binden, zullen zij sneller blijven hangen of terugkomen wanneer zij de producten of diensten die je jij aanbiedt nodig hebben. Hierbij is snelheid ook een belangrijke factor; door klanten snel van een antwoord te voorzien, hebben zij snel een beeld van jouw organisatie en de meerwaarde die jouw producten of diensten kunnen bieden. Een goed CRM systeem kan hierbij helpen.  Bij Chatkracht hebben wij ervaring met deze (CRM) software koppelingen zoals Simplicate, ZOHO, Trengo, Pipedrive, Teamleader, AFAS, Exact, Zapier en Zendesk.